TwinTop.nl en TwinTop.be › Forums › Astra TwinTop (ATT) › Tips & Trics › Oplossing flap achterklep problemen.
- Dit onderwerp bevat 93 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 weken geleden door BadBert.
-
AuteurBerichten
-
donderdag 3 februari 2022 om 14:00 #151887
Meer info daarover, hier:
https://www.twintop.be/index.php/kunena/ohfor/37423-max-niet-meer-op-dit-forumTopless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")donderdag 3 februari 2022 om 21:02 #151889Het is natuurlijk gewoon een servo. Als ik de plus en min omdraai bij een mixermotor of bij een ingrediënten motor draait die ook de verkeerde kant op. Dus wat Pieter zegt klopt. Als je iets uit elkaar haalt maak dan foto’s met je telefoon. Werkt altijd. Doe ik ook als ik aan een koffie vol automaat staat of bij een piston machine
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
donderdag 3 februari 2022 om 21:07 #151890Maar doet liviu hier nog wat dingen?
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
donderdag 3 februari 2022 om 21:56 #151891Ach, ik zie het.. deze post van Max is van twee jaar geleden. Dat krijg je na een nachtdienst…
Jammer dat Max (hopelijk tijdelijk) even afzwaait. Misschien dat hij later weer terugkeert met raad en daad. Ik vind zeker dat hij in de afgelopen jaren alles heeft gedaan om ons o.a. ATT-wagenpark rijdende te houden. En de andere forumvrienden met hem.
Max, als je dit leest; dankjewel voor je inzet en tijd de afgelopen jaren. Het wordt zeer gewaardeerd wat je allemaal voor de ATT-community hebt gedaan!Ok, dus een verkeerdom draaiende flapmotor kan worden vermeden door zorgvuldige montage of ompolen. Bedankt voor de tips!
vrijdag 4 februari 2022 om 14:24 #151892Maar doet liviu hier nog wat dingen?
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Zeker!
Liviu is onze technische vraagbaak..
Tigra TwinTop 1.8 Sport.
- Sport onderstel
- LPG met gemodificeerde LPG-ECU
- Irmscher Motor ECUKnutselsmurf..
vrijdag 4 februari 2022 om 16:59 #151893Liviu is op de achtergrond nog veel meer aanwezig als hulp voor de twintoppers dan hier op het forum zichtbaar hoor
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")vrijdag 4 februari 2022 om 18:59 #151894Toch wel goed. En erg fijn.
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
vrijdag 4 februari 2022 om 21:37 #151895Met behulp van het Internet heb ik wat informatie gezocht over de werking van de achterste flapmotoren.
Zoals in het artikel van Max beschreven bevindt zich op de as van de motor een magneetring.
Naast die magneetring is een Hall-sensor gemonteerd.
Hall-sensoren zijn gevoelig voor magnetische velden. Een magnetisch veld kan in een Hall-sensor een voltage opwekken dat heel zwak is maar kan worden versterkt.Er zijn verschillende toepassingen waaronder een switch. Je kan een Hall-switch laten schakelen door er een magneet voor te houden. Het veranderende voltage in de Hall-sensor onderbreekt dan een stroomkring, of andersom; houdt een stroomkring in stand. (afhankelijk van het Hall-sensor type)
Bij de Opel TT achterste- en voorste flapmotoren is een type gemonteerd dat de stroomkring in stand houdt zolang er een magnetisch veld (ronddraaiende magneetring) voor de Hall-sensor langsdraait.
Blokkeert de motor doordat de flap tegen een eindstop stoot, dan onderbreekt de Hall-sensor de stroomkring omdat het magnetisch veld wegvalt.Als er een nieuwe cyclus nodig is voor het bewegen van het dak dan geeft de dakmodule in de kofferbak opdracht (stroom ompolen) aan de flapmotoren zodat deze weer kunnen draaien. Totdat ze weer tegen hun eindstops stoten en de Hall-sensoren de cyclus weer stoppen.
Het stoppen van de flapmotoren gebeurt dus zelfstandig, het starten via de dakmodule.
Mocht dit onjuiste informatie zijn of bevatten dan graag verbeteren vrienden
vrijdag 4 februari 2022 om 21:48 #151896Hey die mantinger. Goed bezig. Maar als je een kabel can 4m gebebruikt met een stekker erop om zo’n motor te laten draaien. Andere eind aansluiten op je accu. Dan kan je je flap motor naar binnen of naar buiten draaien. En dan weer aansluiten en dan weer testen. Maar zoiets kan dan toch ook
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
zaterdag 5 februari 2022 om 03:05 #151898Jazeker Michel, zo kan je (bij open dak) de flapmotoren bv. inwaarts laten draaien zodat ze weer onder het kofferdeksel komen te liggen. Deze methode wordt soms gebruikt bij een noodprocedure.
Het is een gemakkelijke methode want dan hoeft men de achterste flaps niet te demonteren zoals in de manual staat beschreven.De achterste flapmotoren zijn gevoelig voor vocht. Als er water in de kofferbak staat dan veroorzaakt de hoge luchtvochtigheid kleine condensdruppeltjes in de motoren.
Het vocht tast de rotors en koolborstels (worden zacht) aan. Samen met stroom ontstaan dan ongewenste effecten en de rotors raken vervuild of geoxideerd waardoor ze niet goed worden aangestuurd.
Het is belangrijk om water snel uit de kofferbak te verwijderen en de oorzaak van lekkage op te sporen. Een klein gaatje in de bodem van de kofferbak (rubber dopje doorboren) helpt preventief om een grote vijver te vermijden.
Let op; water dat eenmaal in de kofferbak komt blijft erin omdat het een afgesloten luchtdichte ruimte is die niet ventileert bij stilstand. Een open ski-luik helpt nadat water is verwijderd en de lekkage is verholpen.
Meestal ontstaat een lekkage door overstroming van een van twee rubber afvoerbuizen.Het is aan te raden om bij wagens die droog blijven zowel in de cabine als in de kofferbak zakjes met silicagel te leggen. Je kan ze bij meerdere zaken kopen en zijn conditioneerbaar met een magnetron. Zo wordt oxidatie van stekkers en andere elektronische componenten voorkomen. Liefst een maal per week verversen.
zaterdag 5 februari 2022 om 18:18 #151900Ik had toendertijd m’n twintop super droog. Ik had zelfs een spinnenweb in m’n kofferbak. Ben daar wel ff een tijdje mee geweest
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
zondag 6 februari 2022 om 18:38 #151903Ik vind het best wel knap van de ontwerpers dat zo’n zware en ingewikkelde constructie bestaande uit drie bewegende dakdelen, vier bewegende ramen en een kofferdeel lekvrij gemaakt is.
maandag 7 februari 2022 om 12:49 #151912Klopt helemaal wat je allemaal zegt Mantinger!
Het omdraaien van de motoren slaat de dak computer op, dus wat je eigenlijk moet doen is dus het dak weer proberen na reparatie als je deze eerst handmatig in dezelfde locatie hebt gezet, als waar hij het laatst stond toen de dak ECU hem aanstuurde.
Het is soms nodig de flap handmatig (zoals MIchel zegt, met een kort stekkertje met draadjes er aan, direct op 12v) te verzetten om bij de schroeven te komen, of in geval van noodprocedure.
Het positioneren van de motoren na reparatie (idd alles van binnen in de motor goed schoon maken!!! De magneetkrans en hal sensoren vooral met contact spray en een wattenstaafje o.i.d)) komt echter zo precies, dat dit handmatig positioneren na reparatie niet altijd het gewenste resultaat geeft, wat er voor zorgt dat die gedemonteerde flap, ALTIJD precies de verkeerde kant op blijft draaien…. geloof me, ik spreek uit ervaring :P
In DAT geval, voldoet het om de + en – in de stekker om te draaien, dit blijft altijd goed gaan, tot de motor weer gedemonteerd word misschien hahahahSuper bedankt voor de duidelijke uitleg Mantinger!
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")woensdag 16 februari 2022 om 21:57 #152056Ok! Dus het kan verkeerdom gaan draaien. Prachtige tip om dan de stekker om te polen!
Nu ben ik ook benieuwd of je een tweedehands (of nieuw) flapmotor uit hetzelfde jaar via de Op-com moet inleren.
Is dit nodig?donderdag 17 februari 2022 om 12:26 #152088Nee hoor, inleren van die motoren doe je nooit
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel") -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.