1.8 16V Ecotec 125PK
De motor reageert erg vlot op het gaspedaal, hij heeft bij optrekken vanuit stilstand de neiging te ver terug te vallen in toeren, hierdoor ontstaat een enigszins hikkend gevoel.
Enkel door met beleid gas en koppeling te doseren is dit te vermijden. (wat ervaring dus)
Op constante snelheid is de motor geluidsarm, bij accelereren en boven de 3.500 toeren wordt dit blok wat luidruchtig, overigens zonder daarbij een irritant geluid te produceren, integendeel. Onderin de toeren zit een typische viercilinder zestienklepper-brom, de trekkracht valt ook in dat gebied niet tegen.
Het enige dat wat tegenvalt is de vrij lineaire vermogencurve, dus geen spetterende prestaties in de “hogere” toeren, het voordeel is dan weer dat er geen “putten” in het vermogen zitten.
Waarschijnlijk is deze motor gedoemd te verdwijnen in de OPEL modellen want er is een modernere 1.8 16V TwinPort motor ontwikkeld met 140 PK
Helaas kwam er nooit een Tigra TwinTop met 140 PK
Koppel in Nm
Geleverd vermogen in Kw
Motor plaatsing |
Vooraan, Haaks op de voorste as 7° 50′ naar voren gekanteld |
Koelsysteem | Vloeistof, gesloten circuit |
Cylinders, aantal |
4 |
Boring (mm) | 80.5 |
Slag (mm) |
88.2 |
Inhoud (cc) |
1796 |
Compressieverhouding | 10,5 : 1 |
Motortype | Lijn, 5 hoofd lagers |
Motorblok, kop |
Gegoten staal / Aluminium |
Nokkenas | DOHC aangedreven door Getande Riem |
Kleppen | Hydraulisch geregeld
4 per cylinder |
Brandstof systeem |
Sequentiele multi-point injectie |
Ontstekingssyteem | Electronisch geregeld met ontstekingsspoel op de ontstekingskaarsen |
Benzinepomp | Electrisch in de tank |
Uitlaatgas controle systemen |
3 wegs katalysator met 2 zuurstof sensoren |
Vermogen (kW/hp CEE – 1/min) |
92 / 125 bij 6000 t/min |
Specifiek vermogen (kW/L ; hp/L) |
51,2 ; 69.6 |
MAX koppel (Nm bij 1/min) |
165 bij 4600 t/min |
Specifiekkoppel
(Nm/L ) |
91,9 |
Efectieve druk bij MAx Vermogen / MAX koppel (kPa) |
1024,5 / 1155,0 |
Gemiddelde zuigersnelheid (m/s) |
17,6 |
Olie inhoud |
4,25 L |
Koelvloeistof inhoud |
5,3 L |
ACCU vermogen (Ah) |
44 |
Alternator vermogen bij 14,2 V |
994 |
Max onderhoudsinterval |
30000KM (of 1 jaar) |
Emmisienorm | Euro 4 |
1.4 Twinport Ecotec
De 1.4 TWINPORT (66 kW/90 pk) verbruikt, naargelang de gekozen transmissie, 23% minder brandstof dan de Vorige 1.4 met hetzelfde vermogen. De besparing wordt nog groter met de gloednieuwe 1.4 ECOTEC TWINPORT (66 kW/90 pk), die werd ontwikkeld op basis van de 1.2 ECOTEC (55 kW/75 pk). De 1.4 TWINPORT verbruikt slechts 5,9 liter per 100 km. Dat komt overeen met een besparing van 0,9 liter of bijna 13% ten opzichte van zijn voorganger met hetzelfde vermogen en de manuele vijfversnellingsbak.
Koppel in Nm
Geleverd vermogen in Kw
Motor plaatsing |
Vooraan, Haaks op de voorste as 7° 50′ naar voren gekanteld |
Koelsysteem | Vloeistof, gesloten circuit |
Cylinders, aantal |
4 |
Boring (mm) | 73,4 |
Slag (mm) |
80,6 |
Inhoud (cc) |
1364 |
Compressieverhouding | 10,5 : 1 |
Motortype | Lijn, 5 hoofd lagers |
Motorblok, kop |
Gegoten staal / Aluminium |
Nokkenas | DOHC aangedreven door ketting |
Kleppen | Hydraulisch geregeld met 4 per cylinder |
Brandstof systeem |
Motronic multi-point injectie |
Ontstekingssyteem | nb. |
Benzinepomp | Electrisch in de tank |
Uitlaatgas controle systemen |
3 wegs katalysator met 2 zuurstof sensoren |
Vermogen (kW/hp CEE – 1/min) |
66 / 90 bij 5600 t/min |
Specifiek vermogen (kW/L ; hp/L) |
48,4 ;66,0 |
MAX koppel (Nm bij 1/min) |
125 bij 4000 t/min |
Specifiekkoppel
(Nm/L ) |
91,6 |
Efectieve druk bij MAx Vermogen / MAX koppel (kPa) |
1036,9 / 1152,1 |
Gemiddelde zuigersnelheid (m/s) |
15 |
Olie inhoud |
3,5 L |
Koelvloeistof inhoud |
4,9 L |
ACCU vermogen (Ah) |
44 |
Alternator vermogen bij 14,2 V |
994 |
Max onderhoudsinterval |
30000KM (of 1 jaar) |
Emmisienorm | Euro 4 |
De 1.3 CDTI ECOTEC

De uiterst geavanceerde 1.3 CDTi common-rail turbodieselmotor uit de ECOTEC-familie van Opel is uitgeroepen tot “Motor van het Jaar 2005”.
De compacte dieselmotor – die door GM Powertrain in samenwerking met Fiat ontwikkeld werd is tot winnaar gekozen in de klasse van 1,0 tot1,4 liter.
Opel biedt de 1.3 CDTi-motor in twee vermogensversies aan: de versie met 51 kW/70 pk en een maximumkoppel van 170 Nm is verkrijgbaar in de Agila, Corsa en Combo.
Voor de Astra GTC is er een 66 kW/90 pk-sterke variant met een koppel van 200 Nm beschikbaar.
Deze motor beschikt over een turbocompressor met variabele geometrie en is standaard gekoppeld aan een zesversnellingsbak.
De jury was onder de indruk van dit uitgebreide gamma en van de innovatieve technologie en riep de 1.3 CDTi uit tot “Motor van het Jaar” vanwege zijn soepele prestaties, zijn raffinement en zijn voorbeeldige zuinigheid.
Dankzij zijn intelligente design bewees de dieselmotor zijn superioriteit, niet alleen ten opzichte van benzinemotoren, maar ook ten opzichte van de hybridemotoren van de concurrentie. De 90 pk-versie van de 1.3 CDTi, die nu al voldoet aan de Euro 4 emissienormen, zal voor het einde van het jaar verkrijgbaar zijn met een onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter. Op de lichtere 70 pk-versie wordt het DPF beschikbaar vanaf begin 2006.
Hans H. Demant, Managing Director bij Adam Opel AG en Vice President Engineering bij GME, is tevreden met de overwinning van de 1.3 CDTi ECOTEC-familie. We zijn erg trots op deze onderscheiding. Het erkent de innovatieve drang van onze ingenieurs en onderstreept nogmaals onze positie als vooraanstaande fabrikant van dieselmotoren.
De kleinste viercilinder common-rail turbodieselmotor ter wereld is de 1.248 cm’ grote krachtbron van GM Powertrain en Fiat. Hij heeft vier kleppen per cilinder, een compressieverhouding van 18:1 en is voorzien van de allermodernste dieseltechnologie.
Zijn common-rail injectie onder hoge druk (70 pk: 1.400 bar/90 pk: 1.600 bar) biedt tot vijf injecties per cyclus voor een ultrafijne verneveling van de brandstof, een cruciale factor voor de soepele werking en de prestaties van de viercilinder.
Het uiterst stevige motorblok (boring x slag: 69,6 x 82 mm) draagt verder bij tot de uitzonderlijk soepele werking van de motor. De cilinderkop is gemaakt van licht aluminium en heeft een onderhoudsvrij kettingaangedreven klepmechanisme.
Het maximumkoppel van 170 Nm (70 pk) of 200 Nm (90 pk) wordt bereikt tussen 1.750 en 2.500 t/min en de kleinste viercilinder common-rail turbodiesel ter wereld (lengte/breedte/hoogte: 460/500/650 mm) levert zijn maximumvermogen bij 4.000 t/min.
Met zijn specifiek vermogen en koppel van 72,1 pk en 160,3 Nm per liter cilinderinhoud zet de 90 pk sterke 1.3 CDTi met variabele turbogeometrie nieuwe normen voor viercilinder dieselmotoren.
Koppel in Nm
Geleverd vermogen in Kw
Motor plaatsing |
Vooraan, Haaks op de voorste as |
Koelsysteem | Vloeistof, gesloten circuit |
Cylinders, aantal |
4 |
Boring (mm) | 69,6 |
Slag (mm) |
82 |
Inhoud (cc) |
1248 |
Compressieverhouding | 18 : 1 |
Motortype | Lijn, 5 hoofd lagers |
Motorblok, kop |
Gegoten staal / Aluminium |
Nokkenas | DOHC aangedreven door ketting |
Kleppen | Hydraulisch geregeld
4 per cylinder |
Brandstof systeem |
Directe Common-rail Diesel injectie |
Ontstekingssyteem | Nvt |
Benzinepomp | Mechanisch |
Uitlaatgas controle systemen |
2 wegs katalystische converter met hercirculatie van de uitlaatgassen |
Vermogen (kW/hp CEE – 1/min) |
51 / 70 bij 4000 t/min |
Specifiek vermogen (kW/L ; hp/L) |
40,9 ; 56,1 |
MAX koppel (Nm bij 1/min) |
170 bij 17500 t/min |
Specifiekkoppel
(Nm/L ) |
136,2 |
Efectieve druk bij MAx Vermogen / MAX koppel (kPa) |
1225,1 / 1712,5 |
Gemiddelde zuigersnelheid (m/s) |
10,9 |
Olie inhoud |
3,2 L |
Koelvloeistof inhoud |
5,9 L |
ACCU vermogen (Ah) |
60 |
Alternator vermogen bij 14,2 V |
994 |
Max onderhoudsinterval |
30000KM (of 1 jaar) |
Emmisienorm | Euro 4 |
Motorgewicht | 134,1 |
Laadsysteem | Turbo met Intercooler |
Twinport-techniek in Opel Ecotec motoren
![]() |
Minder brandstofverbruik en een betere verbranding, het zijn twee belangrijke (milieu)voordelen die worden gerealiseerd door het Twinport concept. Het milieu is en blijft voorlopig de katalysator voor veel automobiele verbeteringen en innovaties.Met dit concept voldoen deze benzinemotoren ook al aan de Euro 4 emissie standaard. De Twinport technologie (al eerder toegepast door Honda overigens bij de VTEC-motoren) heeft als basis een wervel- of vlinderklep, die (voornamelijk) bij deelbelasting van de motor, één van de twee inlaatkanalen afsluit. Dit wordt ook wel het ‘Port De Activation’ systeem genoemd, kortweg PDA. Door die afsluiting wordt de werveling in het overblijvende inlaatkanaal sterk vergroot, wat uiteindelijk een efficiëntere (lees schonere) verbranding oplevert. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van uitlaatgas-recirculatie om onder andere de bekende smoorverliezen te verlagen. De 1.6 Ecotec Twinport motoren halen zo’n 25 procent van de cilindervulling uit de verbrandingsgassen. |
Deze Opel Ecotec motoren ‘concurreren’ met direct ingespoten benzinemotoren. Bij het Twinport concept kan echter een gewone conventionele drieweg katalysator worden toegepast.
Terwijl bij een direct ingespoten benzinemotor vaak een extra katalysator moet worden toegepast om de stikstof te laten oxideren. Bij deze Ecotec motor is dat dus niet nodig, waardoor ook de kosten in de hand worden gehouden.
Het concept is mede daarom uitermate geschikt voor toepassing in de compactere automodellen. Het totale systeem verlaagt het benzineverbruik aanmerkelijk. Wat dat laatste betreft stelt Opel dat de Astra uitgerust met de 1.6 Ecotec Twinport motor op een verbruik van 6,5 liter per 100 km uitkomt (bij de handgeschakelde versie).
De Opel ingenieurs hebben de Ecotec motor daarbij ook nog eens een stuk ‘onderhoudsarmer’ gemaakt. Zo hoeft de extra brede tandriem pas na 120.000 km te worden gecontroleerd (dus nog niet vervangen!) en het kleppenaandrijfmechanisme heeft z’n eerste voorgeschreven controle pas na 150.000 kilometer.
Wanneer de wervelklep is gesloten (bij een relevante deelbelasting), leidt dit tot een groot wervelend effect (draaikolk) in de verbrandingsruimte. Hierdoor ontstaat een optimaler mengsel.

1. De luchtFlow
2. De Wervelende flow
3. Brandstof Nevel
4. De Twinport regelklep
5. De injector
6. de Twinport afsluitklep (om dus 1 kanaal af te sluiten en de nodige wervel te veroorzaken)