Het dak, na de motor voor de meeste toch wel het belangrijkste onderdeel voor de meeste cabrio liefhebbers.
Het dak, na de motor voor de meeste toch wel het belangrijkste onderdeel voor de meeste cabrio liefhebbers. De Tigra TwinTop is een roadster met een invouwbaar hard-top dak, dit kan worden geactiveerd met een simpel knopje, dankzij de doordachte engineering hou je nog een mooie kofferuimte over in cabrio-mode van zo’n 250 Liter, met de wagen in coupe mode zelfs zo’n 440 Liter. (De grootste in zijn categorie) Om de beweging tot stand te brengen zijn er 18 voelcontacten, 4 hydraulische zuigers en vijf electrische motoren nodig. Het openen en sluiten neemt een 20tal seconden in beslag, en kan enkele gebeuren met opgetrokken handrem, open plafondhaken en een gesloten kofferdeksel. (Het openen en sluiten van het dak kan alleen bij stilstand van de wagen, alhoewel… .) Om zeker te zijn dat de kofferruimte niet teveel gevuld is om het dak te ontvangen is er een scharnierend tussenschot voorzien, een goede en gemakkelijke oplossing, je weet direkt tot waar je je koffer kan volproppen, ook dit onderdeel dient in de juiste positie te staan om elke beweging van het dak mogelijk te maken. Dit stuk bepaalt fysisch de bruikbare kofferuimte. Het kofferdeksel, onvermijdelijk verbonden met het daksysteem opent en sluit ook electrohydraulisch met een simpele druk op de juiste knop. Dit is een verplichte ingebouwde veiligheid om te voorkomen dat er vingers zouden worden geplet tussen de bewegende delen.
Het dak is ontwikkeld door de Firma die ook het dak voor de 206CC ontworp, en Opel besloot dan maar om er de hele wagen er te laten assembleren. (nvdr. Heuliez, Frankrijk) Het dakt opent en sluit zeer gelijkmatig, niet schokkerig zoals bij bepaalde concurrenten
|
|