De Opel Tigra was een kleine sportwagen van Opel, bestaande vanaf de jaren 90. In 2004, na een afwezigheid van enkele jaren, werd de nieuwste generatie, een cabrio, de Opel Tigra TwinTop, gelanceerd. De Tigra is gebaseerd op de Opel Corsa.
Eerste generatie
Deze wagen werd in het Verenigd Koninkrijk verkocht als Vauxhall Tigra, in Oceanië als Holden Tigra en in Brazilië als Chevrolet Tigra. De verkoopcijfers van de Tigra waren, ondanks het aardige uiterlijk en de zeer acceptabele prijs, allerminst indrukwekkend (van 1995 tot 2000 werden er in Nederland 5500 exemplaren van verkocht, waarvan ruim de helft in het eerste jaar). De wat ongemakkelijke zitpositie (schuin voor de pedalen), het slechte zicht naar achteren, het gebrek aan functionaliteit (bergruimte, veel te kleine achterbank), de tegenvallende prestaties, de relatief geringe betrouwbaarheid en het wat claustrofobische interieur zullen debet zijn geweest aan de wat tegenvallende verkopen. Van 1994 tot 2000 werd het model bebouwd bij Opel Zaragoza in Spanje. Tot het jaar 2003 werd de Tigra geproduceerd in een fabriek in İzmir (Turkije). Door de tegenvallende verkoop is deze fabriek gesloten.
Tweede generatie
De TwinTop is een moderne tweezitter met een voorkant die doet denken aan de vorige Opel Astra, en die gebouwd werd bij de Franse carrosseriebouwer Heuliez. Hij heeft een metalen, elektronisch wegvouwbaar dak, à la Peugeot 206 CC (ook voor deze auto ontwierp Heuliez het metalen cabriodak). Ook de verkopen van deze tweede generatie Tigra vielen tegen. Zo verwachtte Opel er in 2005 in Nederland 2200 van te verkopen; dat werden er exact 986. De productie van de Tigra is dienovereenkomstig bijgesteld; in plaats van 200 bouwt Heuliez er inmiddels elke dag maar 50 van. Het personeelsbestand van de Franse autobouwer werd op die manier eveneens teruggeschroefd; een derde van de 1600 werknemers moest als gevolg van deze bijstelling worden ontslagen.
© Bron Wikipedia