DE Astra Twintop met zijn 3-delig daksysteem
Het geniale 3-delig daksysteem van de Astra TwinTop. Het heeft eigelijk wel een tijdje geduurd aleer dit 3-delig systeem werd gekozen uit de vele voorontwerpen, zoals bijvoorbeeld puzzel- en schuifsystemen. Dit systeem werd later nog door Volvo (C-70) en VW (Eos) overgenomen. Het voordeel van een driedelig daksysteem ten opzichte van een tweedelig is dat de voorruit niet zo ver naar achteren moet reiken (zoals peugeot 307CC) en dat er minder ruimte in de koffer nodig is omdat de elementen beter kunnen worden gestapeld Het openen en sluiten voltrekt zich in 30 seconden en is een echt schouwspel, door de ingenieurs van Opel ook wel de Lambada genoemd De vereisten voor het systeem waren vooral : -naadloos aansluiten bij het geheel ontwerp -zo goed mogelijke aerodynamische en akoustische werking -betrouwbaarheid -zo weinig mogelijk bewegende onderdelen, alhoewel Vijf electrische motoren, Acht hydraulische cylinders , 13 sensoren en 14 kinematische gewrichten, kan je niet echt weinig noemen. Het geheel is te gemakkelijk te bedienen met een simpele druk op de knop, die zich bij de achteruitkijkspiegel aan het plafond bevindt.
In gesloten of coupé mode heeft de Astra 440 liter kofferruimte en in cabrio modus blijft hier nog 200 liter van over. Deze kofferruimte is in cabrio stand niet zo makkelijk bereikbaar omdat het dak boven de ruimte zweeft, het is dan nodig de “easy load” functie te gebruiken waardoor het dak dan enkele centimeters wordt omhoog gelift. net zoals bij de Tigra TwinTop zijn deze functie’s echt niet leuk als je met je handen vol staat en moet wachten op het bereikbaar worden van de kofferruimte (gelukkig gaat cabrio en regenweer niet samen).
De kofferklep openen en sluiten gaat bij de Astra dan weer handmatig, dit in tegenstelling tot de Tigra Twintop
|
|
easy load functie knop:
|
|