TwinTop.nl en TwinTop.be › Forums › Astra TwinTop (ATT) › Alles over de Astra TwinTop › Nieuw (oud) Dashboard (IPC) koppelen?
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 maand geleden door BadBert.
-
AuteurBerichten
-
zondag 6 oktober 2024 om 14:44 #164605
Hallo Iedereen,
Onze ATT had een vervelend probleem waarbij het dashboard soms wel maar meestal niet werkte… Geen klokjes, niks.
Na vruchteloos uit- en inbouwen, visuele inspectie leverde niks op, heb ik een gebruikt dashboard besteld bij de auto-onderdelenhandelaar. Vandaag ingebouwd en werkt prima! Alleen … onze ATT is nu van 85596 echte km’s naar 220261 km gegaan op het dashboard. Help !Ik heb met vaux-com al eens gekeken en ik kan de echte km’s uitlezen uit de ECU van de motor. Ik heb de PIN code van het voertuig waar de IPC uit komt en die accepteert hij ook. Als ik echter de ‘odometer’ wil programmeren zegt hij dat dat maar één keer kan, wat prima is, maar dan krijg ik ofwel de foutmelding dat de km-stand die ik invul ‘out of range’ is ofwel ‘conditions not met’. Hier stopt mijn expertise. Doe ik iets fout? Hoe kan ik ervoor zorgen dat de IPC het echte aantal kilometers aangeeft? Ik wil echt niks illegaals doen zoals terugdraaien van de teller of zo, gewoon de echte km’s tonen. Ik heb geen idee wat de procedure is om een nieuwe IPC te koppelen aan de auto? Zou het dan werken?
Hoe moet ik dat straks anders uitleggen op de APK/Auto-Keuring? en later aan een eventuele overkoper?
Groetjes,
Johan en Liesbeth
zondag 6 oktober 2024 om 19:01 #164606Jij doen niets fout. Maar wat jij wil is strafbaar, dus mag niet.
maandag 7 oktober 2024 om 07:33 #164612Een teller met een lagere stand programmeren is zoals Liviu zegt strafbaar, dat noemen ze terugdraaien van de teller.
Je kunt overigens bij de RDW laten registreren dat er een andere teller in is gegaan en met welke km stand op de oude klok stond toen, en welke op de nieuwe. Dan is alles 100% legaal.
Maar het is ook mogelijk met alle papieren en foto’s van de tellerstanden bij de dealer de tellerstand goed laten zetten (volgens mij kan het RDW dit zelfs ook). Dat is JUIST bedoeld om de tellerstand weer bij de auto te laten kloppen en dat is ook legaal maar moet je wel bij een geregistreerd bedrijf laten doen en zoals gezegd, moet je wel aan kunnen tonen wat de correcte KM stand was van de auto.
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")maandag 7 oktober 2024 om 08:10 #164614Bedankt voor de reactie,
Ik informeer eens bij de dealer wat dat mij gaat kosten dan. Een nagelnieuw dashboard was daar €1000 excl. plaatsingskosten …. , €100 bij de sloop.
Groetjes,
Johan & Liesbethmaandag 7 oktober 2024 om 08:13 #164615ja die prijzen slaan nergens op…
informeer ook even bij de RDW zelf, die hebben vaak connecties voor dit soort zaken namelijk!
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")maandag 7 oktober 2024 om 08:45 #164617Net gebeld met de dealer… zij kunnen mij niet helpen. Enkel bij een nagelnieuw dashboard is het mogelijk om de oude kilometerstand van de wagen te programmeren. Van zodra er meer dan 100km mee gerden is kan niemand het nog aanpassen…. Ik informeer nog even bij de RDW. Ben benieuwd.
maandag 7 oktober 2024 om 08:50 #164618Net gebeld met de dealer… zij kunnen mij niet helpen. Enkel bij een nagelnieuw dashboard is het mogelijk om de oude kilometerstand van de wagen te programmeren. Van zodra er meer dan 100km mee gerden is kan niemand het nog aanpassen…. Ik informeer nog even bij de RDW. Ben benieuwd.
Dit is de grootste onzin ooit.
die dealer WIL niet helpen, dat is wat anders…..
aanpassen is ALTIJD mogelijk…..
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")maandag 7 oktober 2024 om 10:14 #164619Iemand dit al laten doen? Adresje van de dealer?
maandag 7 oktober 2024 om 10:44 #164620Bel gewoon even de RDW met je verhaal en informeer daar even.
Ik heb dit persoonlijk nog niet laten doen, wel build-logs gelezen van mensen die dit gedaan hebben, maar daar heb ik geen dealer namen van.
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")maandag 7 oktober 2024 om 19:01 #164624Hoi!
De Stealer wil niet, of heeft gewoon geen kennis..
Teigetje.
Tigra TwinTop 1.8 Sport.
- Sport onderstel
- LPG met gemodificeerde LPG-ECU
- Irmscher Motor ECUKnutselsmurf..
maandag 7 oktober 2024 om 22:17 #164627maandag 7 oktober 2024 om 22:35 #164630Keyword is: when writing to byte-pair, en dat gebeurd niet, van mcu zijde, tot 100 km. Daarna beginnen de byte-pair writing en is klaar. Locked.
dinsdag 8 oktober 2024 om 08:00 #164632Liviu, het verhaal wat jij zegt klopt voor auto’s die nieuw geleverd worden aan klanten. Die hebben een max van 100 km wat ze kunnen aanpassen, dit gebeurt dan (volgens iemand die ik ken bij een dealer die dit soort acties wel eens deed) om mensen een nieuwe auto te geven, omdat veel mensen een auto met kilometers op de teller niet acceptabel vinden bij het kopen van een nieuwe auto, daar hoort (nagenoeg) 0 op de teller te staan. Mensen snappen niet dat hij uit de fabriek komt rijden, soms stukje testbaan/rollerbank, naar en van transport etc. Dat gaat soms om tientallen kms!
Deze aanpassing wordt doorgevoerd in ALLE computers in de hele auto waar de KM stand wordt bijgehouden.
een dealer kan 100% zeker weten de tellerstand aanpassen bij het vervangen van een teller…. alleen dat is alleen in de teller.
het verschil is dat dit dan echter terug te zien is, de aanpassing tot 100km is niet terug te zien namelijk, boven de 100km die op de auto stond, gebeurt de aanpassing puur in de teller. Andere computers in de auto waar ook de km stand in staat blijft de oude km stand staan. Van die andere computers is de eeprom dan idd locked.
Dit aldus een kennis die jaren bij dealer heeft gewerkt…. (overigens is hier nog niet heel lang geleden een heel item over geweest bij Alberto Stegeman op tv, waar ook dit werd uitgelegd door verschillende auto monteurs en dealers).
Dus nee, sorry, maar wat de dealer zegt is zeker weten niet waar…..
Het is echter zo dat garages dit liever niet doen, daarom kun je tegenwoordig via de RDW de kmstand van de auto corrigeren, en de nieuwe km stand van de teller opgeven. Dit wordt dan allemaal netjes geregistreerd.
Nogmaals, het kan 100% zeker wel, maar wordt niet vaak meer gedaan tegenwoordig.
Zie ook dit artikel:
https://www.ad.nl/auto/kilometerstanden-terugdraaien-kan-dat-nog-steeds~a039794a/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fhet mag door een erkend bedrijf (en dealers waren dat volgens die kennis van me) en moet gemeld worden bij de RDW zoals ik al zei.
- Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door BadBert.
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")dinsdag 8 oktober 2024 om 20:04 #164634Nou, fijn, wie komt langs om te kijken dat werkt gewoon niet? Ik heb oem tech2, mdi, mdi2, tech2win en globaltis, allees originele en geen china. Dus wat de dealer heeft, ik heb, geen verschil.
dinsdag 8 oktober 2024 om 20:41 #164635Het gaat er om dat het niet onmogelijk is…. Niemand zegt dat iedereen het kan!
Het makkelijkste is om de nieuwe km stand bij het rdw te laten registreren.
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel") -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.