TwinTop.nl en TwinTop.be › Forums › Astra TwinTop (ATT) › Nieuws over jouw ATT › De Beummobiel (andere naam moet nog gedoopt worden)
- Dit onderwerp bevat 26 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 maanden geleden door BadBert.
-
AuteurBerichten
-
maandag 22 april 2024 om 12:19 #161513
Het is inderdaad gewoon de 1.6 liter. De APK is verlopen, en dan hoef ik hem alleen APK-klaar te maken.
Mogelijk dat ik ga kijken of ik een turbo-uitvoering kan maken van de kapotte Z16XEP, lekker aan de hobby.Nu is hij wel volledig uitgebouwd, en de motor hangt mooi in de takel
Vanavond even kijken of het blok er nu volledig uit gaat kunnen. Ik vermoed dat ik een steun vergeten ben bij de transmissie. En dan even naast elkaar zetten en opknappen.dinsdag 30 april 2024 om 23:37 #161590Wat ik begrepen heb, is dat een low pressure turbo zou moeten kunnen op de Z16XEP.. wil je iets deftigers, dan moet je ook het onderblok(?) vervangen
woensdag 1 mei 2024 om 09:47 #161593Klopt.
Een low-pressure kan altijd. Maar als je het leuk wil doen moet je het hele blok aanpassen. Dan zou ik er een leuke Garrett op kunnen zetten.
Maar eerst de mogelijkheden bekijken. Dit i.v.m. inleren en aanpassingen.
dinsdag 7 mei 2024 om 15:07 #161623ander onderblok is helemaal niet altijd nodig. Een grotere turbo kan prima met een anticompressie plaat. Dat doen ze vaker als ze een turbo toevoegen.
Zoals ook inbegrepen in deze kit:
https://www.laurent-motors.com/en/vauxhall/305-40956-kit-turbo-12l-14l-and-16l-opel-stage-3.html
Decompression plate.
Weet niet precies wat de verschillen zijn tussen de normale 1.6 en de 1.6t van Opel astra H?!
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")woensdag 8 mei 2024 om 11:40 #160661Nou, laten we maar weer eens het drama delen..
De cilinderkop had ik gereviseerd, waarmee ik dus van september tot november een mooi rijdende ATT had.
Alleen tijdens een date (ook dat moest gebeuren), 1200 meter voor mijn huis, de motor opgeblazen.
En wat heeft de Beumhaas geleerd? Dat metaalstukjes in de olie toch wel aangeeft dat er veel mis is.Afijn, ik wilde al een tijdje een werkplaats vanwege de aan blijven waaiende auto’s en motoren die wat klusjes hadden. (kabelbomen, tot aan onderhoud en extra functies maken).
Deze werd in februari beloofd, maar uiteindelijk heb ik 13 april de sleutel gekregen…
Heb ik nu eindelijk tijd om er weer eens mee bezig te gaan!En ja, dan ga je stapje voor stapje naar de volledige uitbouw
Natuurlijk, gevolgd door de laatste stap. De motor eruit!
Uiteraard bestaat de wet van Murphey…. De motor is los, kan redelijk bewegen. Toch blijft ‘ie hangen aan de transmissie.
Dat komt een andere dag (maandag). Maar er zit uiteraard schot in.
Zodra de motor eruit is, ga ik kijken hoeveel onderdelen er passen op het niet-opgeblazen blok.
Daarna is het onderdelen bestellen, daarmee de riem vervangen, alle pakkingen, alle bouten want GM…
WAAR BEN IK NU WEER AAN BEGONNEN?!Uiteraard, hiermee komt er een kleine schot in de zaak rondom de TwinTop-garage!
woensdag 8 mei 2024 om 11:40 #160662Nou, laten we maar weer eens het drama delen..
De cilinderkop had ik gereviseerd, waarmee ik dus van september tot november een mooi rijdende ATT had.
Alleen tijdens een date (ook dat moest gebeuren), 1200 meter voor mijn huis, de motor opgeblazen.
En wat heeft de Beumhaas geleerd? Dat metaalstukjes in de olie toch wel aangeeft dat er veel mis is.Afijn, ik wilde al een tijdje een werkplaats vanwege de aan blijven waaiende auto’s en motoren die wat klusjes hadden. (kabelbomen, tot aan onderhoud en extra functies maken).
Deze werd in februari beloofd, maar uiteindelijk heb ik 13 april de sleutel gekregen…
Heb ik nu eindelijk tijd om er weer eens mee bezig te gaan!En ja, dan ga je stapje voor stapje naar de volledige uitbouw
Natuurlijk, gevolgd door de laatste stap. De motor eruit!
Uiteraard bestaat de wet van Murphey…. De motor is los, kan redelijk bewegen. Toch blijft ‘ie hangen aan de transmissie.
Dat komt een andere dag (maandag). Maar er zit uiteraard schot in.
Zodra de motor eruit is, ga ik kijken hoeveel onderdelen er passen op het niet-opgeblazen blok.
Daarna is het onderdelen bestellen, daarmee de riem vervangen, alle pakkingen, alle bouten want GM…
WAAR BEN IK NU WEER AAN BEGONNEN?!Uiteraard, hiermee komt er een kleine schot in de zaak rondom de TwinTop-garage!
woensdag 8 mei 2024 om 11:40 #160663Nou, laten we maar weer eens het drama delen..
De cilinderkop had ik gereviseerd, waarmee ik dus van september tot november een mooi rijdende ATT had.
Alleen tijdens een date (ook dat moest gebeuren), 1200 meter voor mijn huis, de motor opgeblazen.
En wat heeft de Beumhaas geleerd? Dat metaalstukjes in de olie toch wel aangeeft dat er veel mis is.Afijn, ik wilde al een tijdje een werkplaats vanwege de aan blijven waaiende auto’s en motoren die wat klusjes hadden. (kabelbomen, tot aan onderhoud en extra functies maken).
Deze werd in februari beloofd, maar uiteindelijk heb ik 13 april de sleutel gekregen…
Heb ik nu eindelijk tijd om er weer eens mee bezig te gaan!En ja, dan ga je stapje voor stapje naar de volledige uitbouw
De bumper en stootbumper gedemonteerd
Nu de codensor en radiator nog!
Toch wel heftig zo!
Natuurlijk, gevolgd door de laatste stap. De motor eruit!
Uiteraard bestaat de wet van Murphey…. De motor is los, kan redelijk bewegen. Toch blijft ‘ie hangen aan de transmissie.
Dat komt een andere dag (maandag). Maar er zit uiteraard schot in.
Zodra de motor eruit is, ga ik kijken hoeveel onderdelen er passen op het niet-opgeblazen blok.
Daarna is het onderdelen bestellen, daarmee de riem vervangen, alle pakkingen, alle bouten want GM…
WAAR BEN IK NU WEER AAN BEGONNEN?!Uiteraard, hiermee komt er een kleine schot in de zaak rondom de TwinTop-garage!
woensdag 8 mei 2024 om 11:40 #161494Laat ik toch maar weer eens van mij horen
Zoals helaas verwacht, bij de koprevisie zijn er metaaldeeltjes gevonden in de olie. Dit bij een auto met een riemoverbrenging, betekent heel weinig goeds. De kleur en structuur leek op een klepveer.
Dus blok gespoeld (geflushed), en nog twee stukjes in de opvangbak gevonden. De gok heb ik genomen, voor 800km!
De Beumhaas heeft geleerd; Blok reviseren als je metaalstukjes gevonden hebt!Het blok heb ik uiteindelijk tijdens een soort van date opgeblazen (ironisch), op 1200 meter van mijn huis.
En deze foto, van de waterpomp, laat zien hoe erg het eigenlijk is. De koelvloeistof en de olie zijn volledig bij elkaar gekomen en vermengd.Maar goed, opgeblazen motor? Dat betekent de motor ‘swappen’.
Daarvoor moet de hele voorkant van de auto uitgebouwd worden. Dus dat maar ‘even’ gedaan.Dus de bumper en stootbumper er af
Dan nu de condensor en radiator er af.
En dan heb je alle ruimte!
Om iedere centimeter meer aan ruimte te krijgen, heb ik het uitlaatspruitstuk losgehaald.
Nu hangt de oude motor in de takel, en wordt hij er maandag helemaal uitgehaald.Ergens heb ik zoveel spijt dat ik hieraan begonnen ben, het neemt zoveel geld en tijd in.
Maar tegelijk, hoeveel ik in een korte tijd geleerd heb is onbetaalbaar!Ik laat weten hoe en wat verder, uiteraard.
woensdag 8 mei 2024 om 11:40 #161512Het is inderdaad gewoon de 1.6 liter. De APK is verlopen, en dan hoef ik hem alleen APK-klaar te maken.
Mogelijk dat ik ga kijken of ik een turbo-uitvoering kan maken van de kapotte Z16XEP, lekker aan de hobby.Het is wel heel duidelijk dat de koppakking opgeblazen is. De koelvloeistof en olie zijn volledig gemengd.
Nu is hij wel volledig uitgebouwd, en de motor hangt mooi in de takel
Vanavond even kijken of het blok er nu volledig uit gaat kunnen. Ik vermoed dat ik een steun vergeten ben bij de transmissie. En dan even naast elkaar zetten en opknappen.
donderdag 9 mei 2024 om 20:38 #161692Ik weet dat je al verder bent…
Tigra TwinTop 1.8 Sport.
- Sport onderstel
- LPG met gemodificeerde LPG-ECU
- Irmscher Motor ECUKnutselsmurf..
donderdag 9 mei 2024 om 23:51 #161694Kijk, de berichten die ik niet gepost kreeg zijn ineens gepost..
Anyway. In de tussentijd heb ik een poging gedaan de motor terug te krijgen. Alleen bleef het druklager lekken. Dus deze zondag maar eens vervangen.
Dan zou de motor erin kunnen.Als Murphey eens lief doet zou de ATT volgende week ook weer moeten rijden, precies op tijd voor de toer. Anders zou ik ook helaas moeten afzeggen.
vrijdag 10 mei 2024 om 07:28 #161696ja om een of andere reden bleef er weer een hoop hangen op “moderatie” geen idee waarom…. dit staat gewoon UIT… naja..
normaal kreeg ik een mail dat er iets klaar stond voor moderatie, ook die mails komen niet meer….ik zal proberen dit wat beter in de gaten te houden
hopelijk dus van het weekend de motor er in!!!!
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel") -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.