TwinTop.nl en TwinTop.be › Forums › Astra TwinTop (ATT) › Storing aan jouw ATT › Dak opent niet
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 weken geleden door BadBert.
-
AuteurBerichten
-
zaterdag 14 september 2024 om 21:02 #164425
Blij als een kind met m’n nieuwe aanwinst, een Astra Coupe. Nu zou ik graag ook weer een cabrio van maken maar het dak werkt niet. Lijkt helemaal niets te doen, geen piepjes of wat dan ook. Auto staat nog bij de verkopende garage, ik haal ‘m deze week naar Nijmegen. Ga dan nog eens uitgebreid proberen met behulp van de checklist op dit forum. Volgens de garage had de vorige eigenaar aangegeven dat het dak “kuren” had maar wat is onderduidelijk. Wel is me duidelijk de afvoeren in de koffer flink verstopt zitten want die stonden vol water en ook in de koffer een laagje, dat wordt stap 1 als ‘ie thuis is om de boel te ontstoppen. Kan niet wachten eigenlijk. Uit voorgaande dus wel duidelijk, de kofferdeksel gaat dus gewoon open en dicht.
Maar bij deze alvast een hulpvraag, wie kan me helpen met uitlezen als het dak inderdaad blijft weigeren? Hij rijdt heerlijk dus afstand is geen enkel probleem!
- Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door Hommel78.
maandag 16 september 2024 om 10:05 #164442Nijmegen is heel dicht bij @Teigetje in de buurt…. die kan vast helpen met diagnose
als er helemaal NIETS aan geluid is, dan kan het ook zomaar zijn dat ze de dak computer los hebben getrokken omdat anders de kofferbak niet open gaat ivm storing (want als het dak niet OK is, gaat de kofferbak niet open).
Dak ecu zit achter de bekleding rechts in de kofferbak, dus controleer eerst of de dak ecu wel aangesloten zit.
maar LET OP…..
Als die niet aangesloten zit, en je gaat hem aansluiten en er zijn storingen gaat de kofferbak niet meer open met de knop!!Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")maandag 16 september 2024 om 13:53 #164445Oke, dank voor de adviezen! Ben heel benieuwd wat ik ga aantreffen.
maandag 16 september 2024 om 19:56 #164447Nijmegen-Velp is inderdaad niet echt een probleem..
Tigra TwinTop 1.8 Sport.
- Sport onderstel
- LPG met gemodificeerde LPG-ECU
- Irmscher Motor ECUKnutselsmurf..
woensdag 18 september 2024 om 21:47 #164479Hommel,
Laat even weten als je met de achterkant bezig gaat. Toevallig weet ik een foefje om de kofferklep wel open te krijgen, als de ECU niet vrijgeeft.
Maar het is beter te voorkomen dan te genezen!donderdag 19 september 2024 om 13:18 #164482Gisteren de auto opgehaald, rijdt en schakelt top. Wel melding dat koelvloeistofpeil te laag zou zijn maar is niet het geval, na een rit van zeker 50 km nog een keer gecheckt, niets aan de hand, staat ook geen druk op koelsysteem dus mooi. Wel gingen tot 2 x toe ineens alle ramen omlaag, lijkt dus ergens een elektronische storing.
Inmiddels zoveel mogelijk de afvoeren opengemaakt, onder de motorkap veel troep en blad. In de koffer stond bij de proefrit water maar nu niet meer, dus dat is gunstig. Ik vond een klein gaatje helemaal onderin de koffer, is dat standaard of heeft iemand hier geboord? Zie foto.
Verder de twee waterslangen in de koffer losgehaald, zat wel een laagje water in en onderaan verstopt, wel een hele creatieve oplossing voor een productieauto…. Maar goed, geen water meer dus. Alvorens naar huis te rijden had ik al wat dopjes uit de kokerbalk getrokken zodat daar eventueel water uit kon lopen maar kwam niets uit aan het begin en volgens mij verder droog gebleven.
Bekleding van de koffer deels verwijderd, voor zover ik kan zien (zie foto) zit de dak ECU gewoon aangesloten, ook de strakke kofferruimte bekleding deed me vermoeden dat hier niet recent gewerkt is.
Tevens een foto van de zekeringenkast, het lijkt erop dat er wat zekeringen missen maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Wat vinden experts hiervan?
- Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 6 dagen geleden door Hommel78.
- Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 6 dagen geleden door Hommel78.
- Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 6 dagen geleden door Hommel78.
- Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 6 dagen geleden door Hommel78.
donderdag 19 september 2024 om 13:39 #164487gingen alle ramen helemaal omlaag?
Kan kortsluiting zijn in de stekkers van de dak ecu door vocht wat er nu zit.
OF de knop om alle ramen te bedienen is niet goed, dat kan ook.
even alle stekkerverbindingen schoonmaken (aan 2 kanten dus) met contact cleaner!
Zekeringen weet ik zo ook niet (heb geen att) maar even in het boekje kijken welke er horen te zitten en of die er zitten
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")donderdag 19 september 2024 om 16:54 #164488Alle ramen gingen ineens helemaal omlaag ja. Wist niet dat daar een knop voor was, die vond ik vandaag bij daglicht aan het dak. Daar ben ik met m’n vingers niet eens bij in de buurt geweest. Die knop voor de vier ramen werkt ook niet, niet open, niet dicht. Lijkt dus wel iets met dakbedieningsunit (of hoe dat dan ook officieel heet) te maken te hebben.
Ik las ergens op het forum dat het dak ook met de sleutel zou open zou moeten kunnen. Met de horrorfilmpjes van Youtube met half geopende, vastzittende daken, in m’n hoofd toch een poging gewaagd en wat blijkt: dak opent en sluit perfect met de sleutel! Sluiten doet ‘ie in ongeveer 45 seconden, is dat gebruikelijk?
Wat is nu wijsheid om verder te zoeken?
Wat betreft stekkerverbindingen met contactspray, moet ik daarvoor nog ergens op letten? Accupolen los bijvoorbeeld? Of kan ik straffeloos alles los trekken?
Overigens superblij natuurlijk en gelijk een klein rondje gedaan en paar foto’s genomen.
vrijdag 20 september 2024 om 07:28 #164494kan nog steeds kortsluiting in de stekkers zijn naar de dak ecu toe. Met de sleutel komt het signaal namelijk vanaf de canbus, niet de digitale signalen die via de schakelaars komen.
haal de zwarte en blauwe stekker van de dak ecu eens los en maak alles goed schoon.
Het veiligste is dat met de accu los.doe eerst al je ramen een stukje naar beneden voor je dit doet.
Daarna auto starten, alle deuren dicht en 1 voor 1 alle ramen inleren. Dus per raam open bedienen en als het raam beneden is minimaal 5 seconden de knop vast blijven houden. Dan het raam omhoog, en ook als het raam boven is 5 seconden vast houden. Dat dus per raam.
Daarna de knopjes bovenaan bij de interieur verlichting proberen of die werken (eerst ramen even testen, dan dak).Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")zondag 22 september 2024 om 10:23 #164503Dank voor de uitgebreide toelichting! Vanmorgen aan de slag geweest. Alleen zitten die stekkers muurvast, is er een truc om ze los te halen zonder geweld te gebruiken?
Afgelopen dagen de Astra lekker wat kilometers laten maken en inmiddels ook aantal maal dak open en dicht met de afstandsbediening, werkt top.
maandag 23 september 2024 om 07:16 #164519er zitten schuifjes aan de stekker (bruin) die moet je uittrekken, dan kunnen ze er af!
trek je richting de achterkant (kont) van de auto zeg maar.evt met een schroevendraaier er tussen
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")dinsdag 24 september 2024 om 16:06 #164559Goed nieuws! Het dak opent en sluit met de knop aan het dak en ook de schakelaar voor de vier ramen tegelijk werkt!
Vandaag verder gegaan met de aanwijzingen van BadBert de stekkers van de dak ECU voorzichtig losgehaald. Maar eerst accu los, ramen stukje omlaag.
Je moet het net weten, de bruine schuifjes aan de stekkers moeten naar rechts inderdaad en daarmee schuif je ook de stekker langzaam naar beneden. De schuifjes gaan er niet af, op een gegeven moment voel je dat ze ver genoeg naar rechts zitten om de stekker eraf te kunnen trekken. Daarbij zat een massakabel behoorlijk in de weg en het viel me op dat daar nogal wat roest op zat.
Dus de stekkers ingespoten met contactspray, 30 minuten laten drogen en ondertussen roest van de massakabels verwijderd. Ook alle zekeringen die van toepassing zijn op het dak nagelopen, allemaal goed. Accu weer aangesloten, ramen opnieuw ingeleerd en toen maar proberen. Als eerste werkte de schakelaar voor de vier ramen, die van mij moet je wat langer vasthouden voordat er iets gebeurt, is dat normaal? In elk geval werkt hij nu goed, diverse malen geprobeerd.
Het dak deed in eerste instantie niets met de knop. Vervolgens heb ik wat gerommeld met de afdekkingsrolhoes (rollo of hoe dan ding ook heet) en vervolgens werkte het dak ook met de knop! Erg blij mee! Nu weet ik natuurlijk niet zeker of het signaal van de rollo of van het kofferbakslot heeft gemaakt dat alles goed genoeg was om te openen.
<span class=”atwho-query”>BadBert</span>: Enorm bedankt voor het meedenken en de duidelijke aanwijzingen
De tijd voor vandaag is even op, volgende stap wordt het checken van het niveau van de hydrauliekpomp. Puur ter controle.
Mijn conclusie is wel dat vocht in een auto tot grote problemen kan leiden, zeker bij eentje met zoveel electronica. Daarom heel belangrijk te zorgen dat de afwatering goed werkt zodat het meeste water in elk geval buiten blijft.
- Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door Hommel78.
- Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door Hommel78.
- Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door Hommel78.
- Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door Hommel78.
- Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door Hommel78.
- Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door Hommel78.
woensdag 25 september 2024 om 07:31 #164567lekker bezig!!!!!
als je moet rommelen aan het rolnetje, moet je aan de bijrijderskant op de kopse kant van de stang van het netje even met een kleine torx (heel soms gewoon kruiskop) het schroefje IN het kopje los draaien, dan kun je dat iets verder naar buiten trekken en weer vast zetten.
Zorg dat het netje niet te los (lees: niet te veel naar links en rechts kan bewegen) in de houders zit.
Goed dat je nog een paar dingen gaat controleren! En dan lekker genieten van een goed functionerend dak
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel") -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.